Hvilken brændstofstype skal din næste bil køre på

Hvilken brændstofstype skal din næste bil køre på

Dette indhold er sponsoreret

Når du køber en ny bil i dag, har du et stort valg at træffe i forhold til hvilken brændstofstype, som bilen skal køre på. På det danske marked er der i dag fire typer af motor og brændstof som er vidt udbredt, og hvor valget af brændstofstype har store betydninger for blandt andet klima, pris, kabinestøj og motorkraft. De fire typer af brændstof er henholdsvis diesel, benzin, el og hybrid. Men hvad er fordele og ulemper ved de enkelte brændstoftyper, og hvilken type af bil passer til dit behov. Vi vil i artiklen her give dig et overblik over de mest udbredte fordele ved de forskellige biltyper, så du efterfølgende er bedre rustet til at tage valget, når din fremtidige bil skal købes. Uanset om du er til benzin, diesel, el eller hybrid, kan du finde en brugt bil på Bilhandel til gode priser. 

Diesel og benzin – mere end 100 års erfaring på vejene

Den allerførste bil der blev lavet, var en benzinbil udviklet Karl Friedrich Benz i 1886, som efterfølgende blev stifter af den verdensomspændende bilfirma kendt som Mercedes Benz. Siden da har benzin og diesel været de førende brændstoftyper inden for biler og transport. Køber du en benzin- eller dieselbil, får du med andre ord et design som er udviklet på i mere end 100 år, og hvor det er både nemt og billigt at få repareret og skiftet komponenter, sammenlignet med de nyere og mere eksklusive el- og hybridbiler. Både benzin- og dieselbiler udleder dog en del forurening, hvilket har medført, at der er store skatter og grønne afgifter at betale, hvis du køber din kommende bil drevet af benzin eller diesel. Da markedet er så stort for biler på disse typer af brændstof, er det dog muligt at købe både nye og brugte diesel- og benzinbiler til en noget mere favorabel pris end el og hybrid, hvor dine udgifter til mekanikeren typisk også vil være noget mindre, da benzin- og dieselbiler er noget mere simple at reparere på. 

Forskelle på diesel og benzin

Prisen på diesel er for det meste en smule lavere end benzin, hvorimod prisen på en ny dieselbil er tilsvarende lidt dyre, som et resultat af, at der de seneste år er brugt store summer på at videreudvikle på dieselbiler. En anden afgørende forskel på diesel og benzin, er i forhold til den skade de påfører miljøet. En benzinbil udleder således mere CO2 end en dieselbil, hvilket vil sige, at en benzinbil påfører større skade på klimaet set fra et globalt perspektiv. Modsat udleder benzinbilen samtidig mindre NOx end dieselmodellerne, hvilket betyder, at benzinbiler har en mindre skadelig effekt på den lokale forurening. 

Andre forskelle på diesel- og benzinbiler er trækkraften, som er langt større i en dieselmotor, hvor benzinbiler dog er bedre egnet til kortere køreture end dieselbiler, da benzinbiler er designet uden partikelfiltre, som fra tid til anden vil stoppe til i dieselbiler. 

Elbil – det grønne men dyre alternativ

Fremtidens biler vil i højere grad blive grønne biler med blandt andet el og hybrid som brændstof. Den helt store fortaler for elbiler er klimabelastningen, som er langt lavere end både diesel- og benzinbiler. Visse steder er der også en anden fordel at opnå ved at køre el, i form af særlige parkeringspladser kun for elbiler, hvor du kan holde gratis parkeret. Selvom der er mange fordele ved elbiler, er der dog tilsvarende mange ulemper, som ikke mindst skyldtes, at elbiler endnu ikke er så langt fremme i udviklingen som dens forgængere på benzin og diesel. Elbiler er således noget dyre at købe, ligesom at prisen på at få udskiftet komponenter i bilen også er noget dyre, da der ikke er et lige så stort marked for reservedele til elbiler. På den positive side er der dog færre komponenter på el elbil som kræver vedligeholdelse, og hvis du passer godt på din elbil, vil du typisk kunne klare dig nemmere igennem et synstjek. 

Batteriet på elbiler er forbundet med stor usikkerhed

Udsigten til billig og klimavenlig brændstof får mange i dag til at vælge en elbil. En vigtig overvejelser at gøre dig inden du køber en elbil, er dog i forhold til, om batteriet er dækkende for dit behov. Det er det typisk, men ikke desto mindre, er der i dag stadig ikke de samme muligheder for at tanke hurtig op med en elmotor. Det forventes at mange flere ladestationer kommer til i fremtiden, men indtil da kan der være flere udfordringer forbundet ved en elbil. Også omkring batteriet er der nogle store usikkerhedsfaktorer. Batteriet bliver således slidt på samme måde som for eksempel en batteri til en telefon, og mister med tiden langsomt sin kraft. Her spiller vejret også ind, hvor kulde tager markant på batteriernes levetid. Det kan derfor være nødvendigt at skifte batteriet på din elbil med jævne mellemrum, hvilket ikke er helt billigt.

Hybrid – det bedste fra to verdener 

Den sidste brændstoftype er hybrid. Hybrid er kombinationen mellem benzin og el, hvor du undgår flere af de største ulemper ved elbiler, samtidig med, at du kan køre grønt i din hverdag. I en hybridbil kan du således køre alle kortere ture på blandt andet arbejde på el, mens benzinmotoren står klar til at tage over på længere køreture. Batteriet på hybridbiler er noget mindre end rene elbiler, og de kræver derfor relativt ofte at blive opladet. Priserne på køb og reparationer er noget mere sammenligning med priserne på elbiler end benzin- og diesel biler. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

close-link